Οικονομία

Στέφανος Vs Νίκος με φόντο τον Θερμαϊκό, ποιος δεν θα πάει στην συγκέντρωση Ανδρουλάκη, ποιος είναι ψηλά στο χρηματιστήριο Μαξίμου, τα (μη) φθηνά αεροπορικά εισιτήρια και η Αθήνα, οι αδιαφανείς χρεώσεις των αεροδρομίων, το αστείο με την ανάπλαση της ΔΕΘ, ο ΦΠΑ στα τρόφιμα και η κόντρα Ροκφέλερ με ExxonMobil

Kρας τεστ ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ

Ως κρας τεστ ανάμεσα στον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, αναμένεται να λειτουργήσουν οι ανοιχτές συγκεντρώσεις τις οποίες έχουν προγραμματίσει για σήμερα το βράδυ στην Θεσσαλονίκη ο Στέφανος Κασσελάκης μπροστά στον Λευκό Πύργο και ο Νίκος Ανδρουλάκης στην προβλήτα Α στο Λιμάνι. Δεν θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στα ποσοστά των κομμάτων αλλά θα δοκιμαστούν στο παιχνίδι των εντυπώσεων, ως προς το πλήθος και το πάθος. Στην Α Θεσσαλονίκης, τον Ιούνιο του 2023, ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε 17,52% και το ΠΑΣΟΚ 8,4% και στη Β Θεσσαλονίκης ο ΣΥΡΙΖΑ 13,58% και το ΠΑΣΟΚ 9,85%.

Κινητοποίηση

Πριν από δύο εβδομάδες όταν ο Στέφανος Κασελάκης μίλησε για πρώτη φορά στο Λευκό Πύργο, από το προεκλογικό βαν, ακολούθησε μεγάλη γκρίνια στο προεδρικό σύστημα διότι η κινητοποίηση ήταν ελάχιστη. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμη και ο πρόεδρος της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος επέλεξε να μην ακυρώσει την δική του ομιλία στο Ζαγκλιβέρι και δεν παραβρέθηκε στου αρχηγού. Αυτήν τη φορά τα πράγματα είναι διαφορετικά. Όλοι τρέχουν και καλούν τα μέλη και τους φίλους του ΣΥΡΙΖΑ στον Λευκό Πύργο. Εκτός από τον φουλ προεδρικό Πέτρο Παππά που αλωνίζει τους γύρω νομούς και την Θεσσαλονίκη, τις τελευταίες μέρες, περιοδεία ενόψει και της σημερινής συγκέντρωσης του Κασσελάκη, έκανε για παράδειγμα ο βουλευτής Γιώργος Καραμέρος ο οποίος έχει αναλάβει την ευθύνη του προεκλογικού αγώνα στην Κεντρική Μακεδονία. Κλείνονται συνεχώς δρομολόγια με πούλμαν για την μεταφορά ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ από τους γύρω νομούς.

Φουλ τις μηχανές και το ΠΑΣΟΚ

Φουλ έχει ανάψει τις μηχανές και το ΠΑΣΟΚ για την συγκέντρωση στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ο Πάρις Κουκουλόπουλος, ο Παύλος Χρηστίδης, ο Θανάσης Γκλαβίνας και ο Βαγγέλης Αργύρης είχαν συνάντηση με αυτοδιοικητικούς της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, χθες το βράδυ, προκειμένου να τους ζητήσουν να κινητοποιήσουν τον κόσμο να δώσει το παρών. Έγιναν πολλά τηλεφωνήματα, μοιράστηκαν χιλιάδες φέιγ βολάν με το προσκλητήριο στη συγκέντρωση.

Απών ο Καστανίδης!

Όμως, μία σημαντική απώλεια ήδη καταγράφει ο Νίκος Ανδρουλάκης στην συγκέντρωση του. Όπως αναφέρουν οι πηγές του Newsit δεν θα δώσει το παρών ο πρώην υπουργός και βουλευτής Χάρης Καστανίδης. Ο Νίκος Ανδρουλάκης στις εθνικές εκλογές του Μαίου του 2023, κράτησε την έδρα της Α Θεσσαλονίκης, και άφησε εκτός Βουλής τον Καστανίδη. Τότε διεμήνυε ότι η έδρα θα επιστραφεί στον πρώην υπουργό κάτι όμως που δεν έγινε. Ο Καστανίδης θεωρεί όχι πολιτικά ηθικό αυτό που έγινε εκ μέρους του προέδρου του ΠΑΣΟΚ. «Δεν θα πάω στην συγκέντρωση του Ανδρουλάκη, όχι στου ΠΑΣΟΚ, γιατί σε εκδηλώσεις του ΠΑΣΟΚ έχω πάει» λέει σε συνομιλητές του. Αυτό το χάσμα δύσκολα μπορεί να γεφυρωθεί.

Αβροφροσύνη

Μπροστά από το περίπτερο του ΣΥΡΙΖΑ στη Δράμα πέρασε ο Νίκος Ανδρουλάκης και σταμάτησε για να χαιρετήσει τα στελέχη που ήταν εκεί. Αντάλλαξε χειραψία με τον βουλευτή, Θεόφιλο Ξανθόπουλο που είναι, πάντως, από τις ήπιες φωνές της Βουλής.

Συσπείρωση

Στην αύξηση της συσπείρωσης που ήδη είναι αρκετά ψηλά ποντάρει το ΠΑΣΟΚ για να αυξήσει τα ποσοστά του την ώρα της κάλπης. Σε εκδήλωση του Θανάση Γκλαβίνας με τους υποψήφιους ευρωβουλευτές Νίκο Ξυλούρη, Χριστίνα Αλίρη, Χρήστο Στεφόπουλο, Κατερίνα Πλέσια και Κωσταντίνα Αδάμου, στην Καρίτσα Πιερίας, συγκεντρώθηκαν γύρω στα 150 άτομα που είναι μεγάλος αριθμός γιατί το χωριό είναι μικρό. Επίσης η υποψήφια ευρωβουλευτής Όλγα Μαρκογιαννάκη λένε ότι γέμισε την πλατεία της Κοζάνης από όπου κατάγεται. Ήδη συζητείται μία υποψηφιότητα της στις επόμενες εθνικές εκλογές. Το ίδιο «εισιτήριο» είναι πιθανό να πάρουν και όλοι όσοι βγουν μέσα στην πρώτη δεκάδα του ευρωψηφοδελτίου.

Ψηλά στο Χρηματιστήριο Μαξίμου

Πολύ ψηλά στο χρηματιστήριο του Μαξίμου είναι ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοίδης, μετά και την υποδειγματική διοργάνωση του Conference League στο Opap Arena μεταξύ του Ολυμπιακού και της Φιορεντίνα, με τον θρύλο να κατακτά την κορυφή της Ευρώπης. Αν γίνει ανασχηματισμός κάποια στιγμή μετά τις ευρωεκλογές, είναι από τα «σιγουράκια» που θα παραμείνουν στο υπουργείο τους, γίνει δεν γίνει rotation.

Τρίποντο με απουσία!

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς, πρώην μπασκετμπολίστας πιθανόν να μπει στο βιβλίο Γκίνες. Είναι ίσως ο μόνος υποψήφιος ο οποίος δέχεται βομβαρδισμό αιτημάτων από ΜΜΕ για συνεντεύξεις, δεν δίνει σχεδόν καμμία αλλά σε όλες τις δημοσκοπήσεις είναι μέσα στην πρώτη τριάδα που φαίνεται να έχει «κλειδώσει». Οι κακές γλώσσες στον ΣΥΡΙΖΑ πετούν υπονοούμενα ότι αν μιλήσει μπορεί να κάνει γκάφα και να προκαλέσει αρνητική δημοσιότητα ενώ τώρα επαναπαύεται στις μπασκετικές δάφνες του. Αφού και οι πολίτες τον ψηφίζουν γιατί τον ξέρουν ως μπασκετμπολίστα χωρίς να ενδιαφέρονται να μάθουν τι σκοπεύει

να κάνει στην ευρωβουλή, καλά κάνει!

Το 3% ψήφισε!

Πάνω από 140.000 ψήφισαν μέχρι τώρα με επιστολική ψήφο, προσεγγίζοντας το 3% του εκλογικού σώματος. Μέχρι σήμερα (3/6) γίνεται η παραλαβή της επιστολικής ψήφου από την διεύθυνση του ψηφοφόρου και μέχρι αύριο (4/6) η παράδοση από τον ψηφοφόρο στις μεταφορικές εταιρείες. Το εκλογικό κέντρο στο Περιστέρι θα δέχεται φακέλους με την επιστολική ψήφο έως τις 5 το απόγευμα του Σαββάτου 8/6. Οι

κάλπες και της επιστολικής ψήφου θα ανοίξουν με όλες τις άλλες των εκλογικών τμημάτων στις 7μμ της Κυριακής 9/6. Οι 202.000 που γράφτηκαν στους καταλόγους για να ψηφίσουν με επιστολική ψήφο αποτελούν σχεδόν το 4% του εκλογικού σώματος. Κι αυτό δείχνει ότι σε μια περίοδο που υπάρχει μεγάλη ανησυχία για αυξημένη αποχή είναι μία διέξοδος για χιλιάδες ψηφοφόρους που ίσως σε διαφορετική περίπτωση δεν θα προσέρχονταν με φυσική παρουσία στα εκλογικά τμήματα.

Σενάρια

Η κυβέρνηση εξετάζει ρύθμιση για την καθιέρωση της επιστολικής ψήφου και στις εθνικές εκλογές όχι μόνο για τους κατοίκους του εξωτερικού που ψηφίζουν το ψηφοδέλτιο Επικρατείας, αλλά και για τους κατοίκους εσωτερικού. Για τους τελευταίους δύο σενάρια είναι στο τραπέζι: να ψηφίζουν και εκείνοι το ψηφοδέλτιο Επικρατείας που είναι πιο απλή η διαδικασία και εξετάζεται πως θα μπορούσαν να ψηφίζουν στην εκλογική τους περιφέρεια. «Θα είναι από τις πρώτες νομοθετικές μας πρωτοβουλίες» δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. «Πριν το τέλος του έτους αυτό θέλω να έχει νομοθετηθεί» τόνισε. «Και για να νομοθετηθεί, προφανώς, χρειαζόμαστε 200 ψήφους. Αλλά τώρα δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να έχει άλλοθι και να κρυφτεί πίσω από δικαιολογίες, όταν αποδεδειγμένα το μέτρο αυτό έχει πετύχει».

Τα φθηνά αεροπορικά εισιτήρια και η Αθήνα

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναρωτιούνται για τους λόγους που το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας, που διαχειρίζεται ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), δεν είναι και τόσο φιλικό προς τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους με αποτέλεσμα να υπάρχει περιορισμένος ανταγωνισμός σε πολλές πτήσεις προς ευρωπαϊκούς προορισμούς. Σε αντίθεση με άλλα αεροδρόμια της νότιας Ευρώπης, οι πτήσεις από Αθήνα είναι, όπως και να το κάνεις, ακριβότερες. Όχι μόνο έχουμε σχετικά περιορισμένες πτήσεις εταιρειών χαμηλού κόστους, αλλά ακόμα και σε αυτές τις πτήσεις τα εισιτήρια είναι ακριβότερα σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.

Κάποιοι παραπέμπουν στις υψηλές χρεώσεις του ΔΑΑ προς τις αεροπορικές εταιρείες. Κάποιοι άλλοι επισημαίνουν πως από τη στιγμή που η Αθήνα, για αρκετούς μήνες του χρόνου πλέον, είναι στο φουλ, ας πληρώσουν και κάτι παραπάνω οι αεροπορικές χαμηλού κόστους αν θέλουν πτήσεις από και προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος». «Προσφορά και ζήτηση» λένε. Μερικοί δείχνουν προς τη σύμβαση παραχώρησης του ΔΑΑ, που επικαιροποιήθηκε πρόσφατα, και τονίζουν πως σε κάποιες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες υπάρχουν δύο και τρία αεροδρόμια, ένα από τα οποία χρησιμοποιούν οι αεροπορικές χαμηλού κόστους, επειδή έχει και χαμηλότερες χρεώσεις. Δεν ισχύει το ίδιο στην Ελλάδα, που τόσο για τον ΔΑΑ, όσο και για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece υπάρχουν όροι που απαγορεύουν τη δημιουργία νέου αεροδρομίου σε συγκεκριμένη ακτίνα κάποιων εκατοντάδων χιλιομέτρων.

Πόσο διαφανείς είναι οι χρεώσεις των αεροδρομίων;

Άκρη δε βγάζουμε δηλαδή με το υψηλό κόστος αεροπορικών συνδέσεων της Αθήνας με πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Για την ιστορία, παραπέμπουμε σε μια μελέτη της εταιρείας συμβούλων York Aviation για την A4E που εκπροσωπεί τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες. Η μελέτη, του 2017, εξέτασε το κόστος και την κερδοφορία των 30 κορυφαίων ευρωπαϊκών αεροδρομίων και μία από τις επισημάνσεις ήταν οι ελλείψεις διαφάνειας και ρυθμιστικής εποπτείας. Δεν έχουν αλλάξει και πολλά από τότε.

Η μελέτη διαπίστωσε σημαντική έλλειψη διαφάνειας στον καθορισμό των τελών των αεροδρομίων, ιδίως όσον αφορά την κατανομή του κόστους μεταξύ αεροναυτικών και μη αεροναυτικών δραστηριοτήτων. Αυτό καθιστά δύσκολο για τους χρήστες των αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιρειών και των επιβατών, να κατανοήσουν τη βάση των χρεώσεων. Η μελέτη συνιστούσε τη δημοσίευση χωριστών λογαριασμών για το ρυθμιζόμενο μέρος της επιχείρησης ενός αεροδρομίου, παρέχοντας σαφήνεια σχετικά με τον τρόπο κατανομής του κόστους, συμπεριλαμβανομένης της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης (RAB) και των λειτουργικών εξόδων. Η μεγαλύτερη διαφάνεια θα πρέπει να συνοδεύεται από ενισχυμένη ρυθμιστική εποπτεία, όπου κρίνεται απαραίτητο, επισημαίνονταν.

Το αστείο με την «Ανάπλαση της ΔΕΘ»

Για άλλη μια φορά, ο συμπαθής Τάσος Τζήκας, πρόεδρος της ΔΕΘ – Helexpo, δηλώνει πως «είναι έτοιμο» το σχέδιο ανάπλασης της μεγάλης έκτασης της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Το ίδιο δήλωνε, βέβαια, εδώ και τέσσερα πέντε χρόνια και αν μάλιστα πιστεύαμε τις αρχικές δηλώσεις του, σήμερα ο χώρος της ΔΕΘ θα ήταν ένα απέραντο εργοτάξιο. Τώρα μαθαίνουμε πως η ανάπλαση θα γίνει με παραχώρηση και πως ο ιδιώτης θα βάλει από την τσέπη του 200 εκατ. από τα 300 εκατ. που λέγεται πως κοστίζει η ανάπλαση. Ως αντάλλαγμα θα του παραχωρηθούν κτίρια γραφείων και ξενοδοχείο για 35 χρόνια (μάλλον). Μάλιστα η διοίκηση της ΔΕΘ θεωρεί πως τα έργα θα είναι έτοιμα το 2030! Βέβαια μέχρι πρόσφατα μας έλεγαν πως η ανάπλαση θα έχει ολοκληρωθεί το 2026 ώστε να γιορτάσουμε πανηγυρικά τα 100 χρόνια ΔΕΘ. Τώρα το 1926 θα είμαστε ακόμα στα σχέδια. Δε βαριέστε, τουλάχιστον θα λειτουργεί το μετρό!

Ο ΦΠΑ στα τρόφιμα «που δεν μπορεί να μειωθεί»

Από τις δηλώσεις του Σαββατοκύριακου συγκρατήσαμε όσα είπε ο πρωθυπουργός για τον ΦΠΑ, ειδικά στα τρόφιμα. Είπε πως δεν μπορεί να μειωθεί ώστε να περιοριστεί η ακρίβεια γιατί δεν το σηκώνει ο κρατικός προϋπολογισμός. Ο οποίος κάθε μήνα φουσκώνει με πρόσθετα έσοδα ΦΠΑ λόγω της ακρίβειας! Κατά σύμπτωση έπεσε στα χέρια μας μια χθεσινή ανάλυση του Κώστα Καλλίτση στο K-Report σύμφωνα με την οποία στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε κάθε 1 ευρώ που συλλέγεται από άμεσους φόρους αντιστοιχεί άλλο 1 ευρώ που συλλέγεται από έμμεσους φόρους. Στην Ελλάδα, σε κάθε 1 ευρώ άμεσης φορολογίας αντιστοιχεί 1,8 ευρώ από έμμεση φορολογία! Αντικειμενικά, λοιπόν, υπάρχουν περιθώρια. Απλά θέλει λίγο συμμάζεμα ο προϋπολογισμός στο σκέλος των δαπανών ώστε να περισσέψει και τίποτα! Στο ίδιο άρθρο μαθαίνουμε πως στην Ελλάδα τα διανεμόμενα κέρδη, μερίσματα μικρού ή αστρονομικού ύψους, φορολογούνται με τον πιο χαμηλό συντελεστή σε ολόκληρο τον ΟΟΣΑ – με εξαίρεση τη Λετονία. Επίσης, ενώ «ο μεσοσταθμικός φορολογικός συντελεστής για τα κέρδη είναι 25,9%, το εισόδημα της μισθωτής εργασίας φορολογείται με 28% πάνω από 20.000, με 36% πάνω από 30.000 και με 44% για πάνω από 40.000 ευρώ».

Ροκφέλερ εναντίον ExxonMobil

Θα τρίζουν άραγε τα κόκαλα του Τζον Ντ. Ροκφέλερ, ιδρυτή της Standard Oil που σήμερα λειτουργεί ως ExxonMobil; Μια πέμπτης γενιάς κληρονόμος του δισεκατομμυριούχου βασιλιά του πετρελαίου, η Μιράντα Κάιζερ, συνεχίζει μια εκστρατεία για να θεωρηθεί η ExxonMobil υπόλογη για τον ρόλο της στην κλιματική αλλαγή. Η εκστρατεία έχει αποκτήσει δυναμική υπό την ηγεσία της Μιράντα, χρηματοδοτώντας δικαστικές διαμάχες και υποστηρίζοντας πολυάριθμες αγωγές κατά της ExxonMobil και άλλων εταιρειών ορυκτών καυσίμων. Παρά τη σφοδρή αντίθεση της ExxonMobil και τους ισχυρισμούς για πολιτικά υποκινούμενη συνωμοσία, η εκστρατεία σημειώνει πρόοδο, με το Ανώτατο Δικαστήριο να επιτρέπει την εκδίκαση αγωγών σε πολιτειακό επίπεδο.

Σύμφωνα με την Wall Street Journal, η οικογένεια Ροκφέλερ, έχοντας συγκεντρώσει τεράστιο πλούτο από ορυκτά καύσιμα, θεωρεί αυτή την εκστρατεία ως ηθικό επιτακτικό για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Ωστόσο, η προσπάθεια έχει προκαλέσει εσωτερικές διαιρέσεις εντός της οικογένειας, με ορισμένα μέλη να επικρίνουν δημόσια την εκστρατεία.

To άρθρο Στέφανος Vs Νίκος με φόντο τον Θερμαϊκό, ποιος δεν θα πάει στην συγκέντρωση Ανδρουλάκη, ποιος είναι ψηλά στο χρηματιστήριο Μαξίμου, τα (μη) φθηνά αεροπορικά εισιτήρια και η Αθήνα, οι αδιαφανείς χρεώσεις των αεροδρομίων, το αστείο με την ανάπλαση της ΔΕΘ, ο ΦΠΑ στα τρόφιμα και η κόντρα Ροκφέλερ με ExxonMobil δημοσιεύτηκε στο NewsIT .

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button