Οικονομία

Σε κρίση το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο μεταφορών στη Γερμανία

Δημοσιεύματα που θέλουν το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο μεταφορών της Γερμανίας να βρίσκεται σε κρίση ήλθαν στο φως, αμέσως μετά την δημοσιοποίηση της χρεοκοπίας του γερμανικού τουριστικού κολοσσού FTI – Touristik.

Διογκωμένο κόστος προσωπικού, “οσμές” ατασθαλιών στην εταιρική διαχείριση, επίμονες απώλειες εκατομμυρίων – ο Αντρέας Σάφιρτ (Andreas Schafhirt) υποτίθεται ότι θα τα φρόντιζε όλα αυτά από τις αρχές Φεβρουαρίου 2024 ως Chief Restructuring Officer στο αεροδρόμιο της Λειψίας.

Ο προσωρινός διευθυντής είχε προσληφθεί από την Mitteldeutsche Flughafen AG (MFAG), ιδιοκτήτρια του περιφερειακού αερολιμένα της Δρέσδης και του δεύτερου μεγαλύτερου εμπορευματικού αερολιμένα της Γερμανίας, Λειψίας/Χάλης (Leipzig/Halle). Οι δανειστές, μια κοινοπραξία με επικεφαλής την Commerzbank, το ήθελαν έτσι.

Αλλά η απασχόληση έληξε μυστηριωδώς και πάλι. Επειδή ο 61χρονος είχε εξαφανιστεί χωρίς ίχνος από τον Απρίλιο, η σύζυγος του Σάφιρτ υπέβαλε δήλωση εξαφάνισης στην αστυνομία στο σπίτι της στο Βερολίνο, την οποία δεν έχει ακόμη αποσύρει. Δεν είναι δυνατή η επικοινωνία με τον νεοπροσληφθέντα διευθυντή μέσω τηλεφώνου.

Σύμφωνα με εκπρόσωπο της αστυνομίας, ο Σάφιρτ δεν αγνοείται από το Σαββατοκύριακο. Ωστόσο, δεν μπορούν να ειπωθούν περισσότερα για τη διαδικασία, δήλωσε ο εκπρόσωπος στην Handelsblatt.

Η MFAG, που ανήκει κατά 77,3% στο Ελεύθερο Κρατίδιο της Σαξονίας, δεν θέλει να σχολιάσει επίσημα την αμφίβολη διαδικασία. Ούτε για άλλες αξιοσημείωτες προσωπικότητες της ομάδας.

Στο παρελθόν, πρώην υπάλληλοι της σαξονικής κυβέρνησης είχαν λάβει εκτεταμένες συμβάσεις παροχής συμβουλών από την κρατική εταιρεία αεροδρομίων. Ο επικεφαλής της Καγκελαρίας της Δρέσδης επαινέθηκε επίσης ως «Περιφερειακός Εκπρόσωπος για την Ανάπτυξη Αεροδρομίων» στο MFAG με ετήσιο μισθό 85. 000 ευρώ, όπως ανακάλυψε η εφημερίδα «Sächsische Zeitung».

Τα αεροδρόμια “καίνε” τα χρήματα των φορολογουμένων

Ο φορέας εκμετάλλευσης των αερολιμένων της Λειψίας – Χάλης και της Δρέσδης θα είχε κάθε λόγο να είναι ολιγαρκής. Χωρίς ποτέ να είναι στο μαύρο, η MFAG συγκέντρωσε συνολική ζημία 634 εκατομμυρίων ευρώ μεταξύ 2010 και 2023.

Το 2022, κατέγραψε καθαρή ζημία 36,5 εκατομμυρίων ευρώ από πωλήσεις 171 εκατομμυρίων ευρώ και το 2023 ακόμη και 49,9 εκατομμυρίων ευρώ σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία.

Η υποδομή του αεροδρομίου Leipzig – Halle θεωρείται απελπιστικά υπερμεγέθης. Μόνο δύο κινητήρες εσωτερικής καύσης σταματούν καθημερινά στον ειδικά κατασκευασμένο σταθμό ICE και ο σιδηροδρομικός τερματικός σταθμός αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών έπρεπε τώρα να μετατραπεί λόγω έλλειψης αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών. Εκεί, η εταιρεία μεταφορών Emons χειρίζεται τώρα θαλάσσια εμπορευματοκιβώτια. Πριν από λίγες εβδομάδες, ο μεγάλος πελάτης Prime Air, θυγατρική της Amazon με 400 υπαλλήλους, εγκατέλειψε επίσης το αεροδρόμιο.

Τα δύο ανατολικογερμανικά κρατίδια έχουν επίσης υπερεκτιμήσει το ένα το άλλο όσον αφορά τον προβλεπόμενο όγκο επιβατών των δύο κοντινών αεροδρομίων. Η χωρητικότητα του τερματικού σταθμού είναι υπερμεγέθης, ειδικά στη Δρέσδη, παραδέχεται η ίδια η MFAG.

Σε αρκετές περιπτώσεις, οι μέτοχοι, στους οποίους περιλαμβάνονται επίσης το ομόσπονδο κρατίδιο της Σαξονίας-Άνχαλτ με 18,5% και οι πόλεις της Λειψίας, του Χάλε και της Δρέσδης με χαμηλότερες καταθέσεις, έπρεπε να μετατρέψουν τα δάνεια των μετόχων τους σε μετοχές. Πιο πρόσφατα το 2014 και το 2017. Στη συνέχεια, τους επετράπη να παρακολουθήσουν καθώς τα κεφαλαιακά αποθέματα που δημιουργήθηκαν από τα χρήματα των φορολογουμένων εξατμίστηκαν και πάλι με ταχύτητα τζετ λόγω των συνεχιζόμενων ζημιών.

Σύμφωνα με την έκθεση της KPMG, ο 51χρονος διευθύνων σύμβουλος της MFAG Götz Ahmelmann, ο οποίος μετακόμισε στη Λειψία το 2018 μετά την πτώχευση του εργοδότη του Air Berlin, δεν θα καταφέρει να σταματήσει την εκροή ιδίων κεφαλαίων μέχρι το τέλος του σχεδιασμού το 2026. Επειδή οι αρνητικές ταμειακές ροές στο μεσαίο διψήφιο εύρος εκατομμυρίων αναμένονται χρόνο με το χρόνο μέχρι τότε, η KPMG αναμένει πρόσθετη κεφαλαιακή απαίτηση ύψους 130 εκατ. ευρώ συν τόκους μέχρι τότε.

Τι δεν κάνει τα πράγματα ευκολότερα: Το 2023, σύμφωνα με τα αρχικά στοιχεία, ο φορέας εκμετάλλευσης του αεροδρομίου έσκισε τους όρους δανείου («συμφωνίες») της τραπεζικής κοινοπραξίας του, η οποία είχε προηγουμένως παράσχει στην MFAG 137 εκατομμύρια ευρώ.

Ειδικότερα, η δραστική αύξηση του κόστους προσωπικού, συνέπεια των τελευταίων απεργιακών κινητοποιήσεων, συμπίεσε για άλλη μια φορά το λειτουργικό αποτέλεσμα. Την περασμένη εβδομάδα, πραγματοποιήθηκε έκτακτη συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου λόγω της επικείμενης αναδιάρθρωσης.

Η ΕΕ θα μπορούσε να απαγορεύσει τη δημόσια χρηματοδότηση

Μια πραγματογνωμοσύνη σχετικά με αυτό είχε ήδη παρουσιαστεί από την εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων KPMG τον Ιανουάριο. Κατ’ αρχήν, οι αερολιμένες της Λειψίας/Halle και της Δρέσδης μπορούν να αναδιαρθρωθούν, μπορεί να διαβαστεί εκεί, αλλά η καθυστέρηση ανακαίνισης που προέκυψε μεταξύ 2013 και 2017 αποτελεί σημαντική επιβάρυνση.

Τα ερειπωμένα συστήματα διαχείρισης αποσκευών και οι οροφές επικρίνονται. Επιπλέον, θα πρέπει να κατασκευαστεί ένας πρόσθετος φράκτης ασφαλείας μήκους 40 χιλιομέτρων για περίπου 40 εκατομμύρια ευρώ, καθώς και μια δαπανηρή λεκάνη συγκράτησης βρόχινου νερού.

Δεν είναι ακόμη σαφές από πού θα προέλθουν τα χρήματα. Ειδικότερα, το κρατίδιο της Σαξονίας-Άνχαλτ διστάζει να συνεχίσει να στηρίζει τον ζημιογόνο αερολιμένα της Δρέσδης με σχεδόν ένα εκατομμύριο επιβάτες ετησίως.

Θα μπορούσε να χτυπηθεί δύο φορές πιο σκληρά. Σύμφωνα με έναν κανόνα της ΕΕ του 2014 για τις κρατικές ενισχύσεις, η στρόφιγγα δημόσιου χρήματος θα μπορούσε να κλείσει στη Δρέσδη. Οι ζημίες από τη λειτουργία του αεροδρομίου, σύμφωνα με την εντολή της Επιτροπής Ανταγωνισμού, δεν μπορούν πλέον να αντισταθμιστούν από τα χρήματα των φορολογουμένων από τον Απρίλιο του 2027.

Ο κανονισμός επρόκειτο αρχικά να τεθεί σε ισχύ από τον Απρίλιο του 2024, αλλά η μεταβατική περίοδος είχε παραταθεί από τις Βρυξέλλες λόγω του κορωνοϊού και του πολέμου στην Ουκρανία. Μπορεί τώρα να έχει συνέπειες για τη χρηματοδότηση της MFAG από τον Απρίλιο του 2027: ενώ οι δραστηριότητες στη Λειψία/Halle υποτίθεται ότι εξακολουθούν να είναι κερδοφόρες και μόνο το υψηλό επενδυτικό κόστος προκαλεί ζημίες, η Δρέσδη θεωρείται ζημιογόνος στις επιχειρηματικές της δραστηριότητες.

Το Teckentrup θεωρείται πλέον φάρος ελπίδας

Στη Λειψία, για παράδειγμα, ελπίζουν σε έναν διευθυντή που είναι πολύ εξοικειωμένος με τον παρ’ ολίγον θάνατο των εταιρειών: τον Ραλφ Τέκεντρουπ (Ralf Teckentrup). Από το 2004 μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2023, ο 66χρονος πλέον από το Münsterland κράτησε στον αέρα τον αντίπαλο της Lufthansa, Condor.

Και αυτό παρά το γεγονός ότι η αεροπορική εταιρεία αναψυχής έχασε για πρώτη φορά τη μητρική της εταιρεία Thomas Cook λόγω αφερεγγυότητας, ο πολωνός υποψήφιος αγοραστής LOT διασώθηκε την τελευταία στιγμή και η νομιμότητα των κρατικών ενισχύσεων εξακολουθεί να αμφισβητείται στα δικαστήρια της ΕΕ.

Τώρα, σύμφωνα με τις επιθυμίες της ομάδας διαχείρισης της Λειψίας, η Teckentrup πρόκειται να προχωρήσει στην αναδιάρθρωση της MFAG. Οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη μαζί του, έμαθε η Handelsblatt. Ωστόσο, το μελάνι δεν είναι ακόμη κάτω από τη σύμβαση.

Εάν ο Teckentrup αναλάβει καθήκοντα στη Λειψία, είναι πιθανό να λάβει πολύ περισσότερα μέτρα από τις 122 περικοπές θέσεων εργασίας που προτείνονται στο τρέχον σχέδιο αναδιάρθρωσης “Future 30”. Ειδικά επειδή αυτά πρόκειται να εξαφανιστούν μόνο μέσω διακυμάνσεων. Ένας διευθυντής συνοψίζει το πιο επείγον καθήκον: «Θα πρέπει να επαναδιαπραγματευτούμε με τους πελάτες μας».

Η DHL απειλεί με επαναδιαπραγματεύσεις

Αυτό θα επηρεάσει κυρίως το παρακλάδι της Deutsche Post, DHL Express. Το 2004, αποφάσισε να επεκτείνει το πρώην εμπορικό εκθεσιακό αεροδρόμιο στον μεγαλύτερο κόμβο του στον κόσμο. Προκειμένου να ξεπεράσουν ανταγωνιστές όπως τα αεροδρόμια Vatry κοντά στο Παρίσι και το Ανόβερο και να δημιουργήσουν 7. 000 θέσεις εργασίας στα μισά του δρόμου μεταξύ Χάλης και Λειψίας, οι δύο κυβερνήσεις των κρατιδίων της Ανατολικής Γερμανίας συμφώνησαν σε μαζικές παραχωρήσεις. Αλλά από τότε, έχουν επιβαρύνει την κερδοφορία της αεροπορικής βάσης.

Η MFAG δεν κερδίζει σχεδόν τίποτα από τις απογειώσεις και προσγειώσεις της DHL. Η εταιρεία express διατηρεί ακόμη και το δικό της σταθμό ανεφοδιασμού αεροσκαφών, ο οποίος ανταγωνίζεται την εταιρεία αεροδρομίου με χαμηλές τιμές. Στην καλύτερη περίπτωση, το τμήμα Post αποκτά βοηθητικές υπηρεσίες, όπως η αποπάγωση αεροσκαφών από την MFAG – μια μικρή προσοδοφόρα επιχείρηση ενόψει των όλο και θερμότερων χειμώνων.

Προκειμένου να επιτευχθεί επειγόντως αναγκαία ρευστότητα, η πώληση της θυγατρικής Portground επίγειας εξυπηρέτησης μπαίνει τώρα στο παιχνίδι, έμαθε η Handelsblatt. Αυτό δύσκολα θα γινόταν σιωπηλά. Απασχολεί περισσότερους από τους μισούς από τους 1300 υπαλλήλους της MFAG.

To άρθρο Σε κρίση το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο μεταφορών στη Γερμανία δημοσιεύτηκε στο NewsIT .

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button