Επιστήμη

Οι διαφημίσεις στο YouTube μπορεί να οδήγησαν σε διαδικτυακή παρακολούθηση παιδιών, αναφέρει έρευνα

Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ

Φέτος, η BMO, μια καναδική τράπεζα, αναζητούσε ενήλικες Καναδούς για να υποβάλουν αίτηση για πιστωτική κάρτα. Έτσι, η διαφημιστική εταιρεία της τράπεζας διεξήγαγε μια καμπάνια στο YouTube χρησιμοποιώντας ένα σύστημα στόχευσης διαφημίσεων από την Google που χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να εντοπίσει τους ιδανικούς πελάτες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αλλά η Google, η οποία κατέχει το YouTube, έδειξε επίσης τη διαφήμιση σε έναν θεατή στις Ηνωμένες Πολιτείες σε ένα παιδικό βίντεο με θέμα τη Barbie στο “Kids Diana Show”, ένα κανάλι στο YouTube για παιδιά προσχολικής ηλικίας των οποίων τα βίντεο έχουν προβληθεί περισσότερες από 94 δισεκατομμύρια φορές.

Όταν ένας θεατής έκανε κλικ στη διαφήμιση, οδηγείτο στον ιστότοπο της BMO, ο οποίος πρόσθετε ένα tag, μια λέξη κλειδί στο πρόγραμμα περιήγησης του χρήστη με λογισμικό παρακολούθησης από την Google, την Meta, τη Microsoft και άλλες εταιρείες, σύμφωνα με νέα έρευνα της Adalytics, η οποία αναλύει διαφημιστικές καμπάνιες για επωνυμίες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ως αποτέλεσμα, κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας θα μπορούσαν να έχουν παρακολουθήσει παιδιά μέσω του Διαδικτύου, εγείροντας ανησυχίες για το εάν υπονόμευαν έναν ομοσπονδιακό νόμο περί απορρήτου, ανέφερε η έκθεση. Ο Νόμος για την Προστασία του Απορρήτου των Παιδιών στο Διαδίκτυο ή COPPA, απαιτεί από τις διαδικτυακές υπηρεσίες των παιδιών να λαμβάνουν γονική συναίνεση πριν συλλέγουν προσωπικά δεδομένα από χρήστες κάτω των 13 ετών για σκοπούς όπως η στόχευση διαφημίσεων.

Τα ευρήματα της έκθεσης εγείρουν νέες ανησυχίες σχετικά με τη διαφήμιση του YouTube σε παιδικό περιεχόμενο. Το 2019, το YouTube και η Google συμφώνησαν να πληρώσουν πρόστιμο ρεκόρ 170 εκατομμυρίων δολαρίων για να διευθετήσουν τις κατηγορίες της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου (FTC) και της Πολιτείας της Νέας Υόρκης ότι η εταιρεία είχε συλλέξει παράνομα προσωπικές πληροφορίες από παιδιά που παρακολουθούσαν παιδικά κανάλια. Οι ρυθμιστικές αρχές είπαν ότι η εταιρεία είχε επωφεληθεί από τη χρήση δεδομένων παιδιών για τη στόχευση τους με διαφημίσεις.

Στη συνέχεια, το YouTube είπε ότι θα περιόριζε τη συλλογή δεδομένων των θεατών και θα σταματούσε να προβάλλει εξατομικευμένες διαφημίσεις σε παιδικά βίντεο.

Την Πέμπτη, δύο γερουσιαστές των Ηνωμένων Πολιτειών έστειλαν επιστολή στην  FTC, καλώντας την να διερευνήσει εάν η Google και το YouTube είχαν παραβιάσει το COPPA, επικαλούμενοι την Adalytics και αναφορές των New York Times.

Οι γερουσιαστές Έντουαρτ Μάρκεϊ και Μάρσα Μπλάκμπερν, δήλωσαν ότι ανησυχούν ότι η εταιρεία μπορεί να παρακολουθούσε παιδιά και να τους παρείχε στοχευμένες διαφημίσεις χωρίς τη γονική συναίνεση, διευκολύνοντας «την τεράστια συλλογή και διανομή» των δεδομένων των παιδιών.

Η Adalytics εντόπισε διαφημίσεις περισσότερων από 300 επωνυμιών για προϊόντα για ενήλικες σε σχεδόν 100 βίντεο του YouTube που χαρακτηρίζονται ως “φτιαγμένα για παιδιά”. Βρήκε επίσης αρκετές διαφημίσεις YouTube με βίαιο περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένων εκρήξεων, τουφέκια ελεύθερου σκοπευτή και τροχαίων ατυχημάτων, σε παιδικά κανάλια.

Μια ανάλυση από τους Times αυτόν τον μήνα διαπίστωσε ότι όταν ένας θεατής στο YouTube έκανε κλικ στις διαφημίσεις σε ορισμένα από τα παιδικά κανάλια στον ιστότοπο, μεταφέρονταν σε ιστότοπους επώνυμων εταιριών  που τοποθετούσαν trackers — κομμάτια κώδικα που χρησιμοποιούνται για σκοπούς όπως η ασφάλεια, παρακολούθηση διαφημίσεων ή δημιουργία προφίλ χρήστη — από την Amazon, το Facebook, την Google, τη Microsoft και την Meta, στα προγράμματα περιήγησης των χρηστών.

Όπως και με την παιδική τηλεόραση, είναι νόμιμο και σύνηθες να προβάλλονται διαφημίσεις, συμπεριλαμβανομένων των καταναλωτικών προϊόντων για ενήλικες σε παιδικά βίντεο. Δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η Google και το YouTube παραβίασαν τη συμφωνία του 2019 με την FTC.

Οι Times μοιράστηκαν μέρος της έρευνας της Adalytics με την Google πριν από τη δημοσίευσή της. Ο Μάικλ Άσιμαν, εκπρόσωπος της Google, χαρακτήρισε τα ευρήματα της έκθεσης «βαθιά ελαττωματικά και παραπλανητικά. Η Google αμφισβήτησε επίσης μια προηγούμενη αναφορά της Adalytics σχετικά με τις διαφημιστικές πρακτικές της εταιρείας, στην οποία αναφέρθηκε για πρώτη φορά η Wall Street Journal.

Η Google είπε στους Times ότι ήταν χρήσιμο να προβάλλονται διαφημίσεις για ενήλικες σε παιδικά βίντεο, επειδή οι γονείς που παρακολουθούσαν θα μπορούσαν να γίνουν πελάτες.

Σημείωσε επίσης ότι η προβολή βίαιων διαφημίσεων σε παιδικά βίντεο παραβίαζε την πολιτική της εταιρείας και ότι το YouTube είχε «αλλάξει την ταξινόμηση» των βίαιων διαφημίσεων που αναφέρονται από την Adalytics για να τις εμποδίσει να προβάλλονται σε παιδικό περιεχόμενο.

Η Google είπε ότι δεν προέβαλε εξατομικευμένες διαφημίσεις σε παιδικά βίντεο και ότι οι διαφημιστικές πρακτικές της συμμορφώνονται πλήρως με το COPPA. Όταν οι διαφημίσεις εμφανίζονται σε παιδικά βίντεο, είπε η εταιρεία, βασίζονται σε περιεχόμενο ιστοσελίδων και δεν στοχεύουν σε προφίλ χρηστών.

Είπε ακόμα ότι δεν ειδοποιούσε τους διαφημιστές ή τις υπηρεσίες παρακολούθησης εάν ένας θεατής που προερχόταν από το YouTube είχε παρακολουθήσει ένα παιδικό βίντεο — μόνο ότι ο χρήστης είχε παρακολουθήσει το YouTube και έκανε κλικ στη διαφήμιση.

Η εταιρεία πρόσθεσε ότι δεν είχε τη δυνατότητα να ελέγχει τη συλλογή δεδομένων στον ιστότοπο μιας επωνυμίας αφού ένας θεατής του YouTube έκανε κλικ σε μια διαφήμιση. Μια τέτοια συλλογή δεδομένων, είπε η Google, θα μπορούσε να συμβεί όταν κάνετε κλικ σε μια διαφήμιση σε οποιονδήποτε ιστότοπο.

Παρόλα αυτά, οι βετεράνοι του κλάδου των διαφημίσεων είπαν ότι δυσκολεύτηκαν να αποτρέψουν την εμφάνιση των διαφημίσεων YouTube των πελατών τους σε παιδικά βίντεο, σύμφωνα με πρόσφατες συνεντεύξεις των Times με 10 ανώτερους υπαλλήλους σε διαφημιστικά γραφεία και συναφείς εταιρείες. Και υποστήριξαν ότι η τοποθέτηση διαφημίσεων του YouTube είχε θέσει εξέχουσες καταναλωτικές επωνυμίες σε κίνδυνο να διακυβεύσουν το απόρρητο των παιδιών.

«Ανησυχώ απίστευτα για αυτό», είπε η Άριελ Γκαρσία, επικεφαλής της υπηρεσίας απορρήτου της UM Worldwide, της διαφημιστικής εταιρείας που διεξήγαγε την διαφημιστική καμπάνια της BMO.  «Δεν θα πρέπει να είναι τόσο δύσκολο να διασφαλίσουμε ότι τα δεδομένα των παιδιών δεν συλλέγονται και χρησιμοποιούνται ακατάλληλα», πρόσθεσε.

Η Google λέει ότι έχει δώσει στις εταιρείες επιλογή να αποκλείουν τις διαφημίσεις τους από την εμφάνιση σε βίντεο YouTube που έχουν δημιουργηθεί για παιδιά.

Η καμπάνια BMO είχε στοχεύσει τις διαφημίσεις χρησιμοποιώντας το Performance Max, ένα εξειδικευμένο εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης της Google που δεν λέει στις εταιρείες τα συγκεκριμένα βίντεο στα οποία προβλήθηκαν οι διαφημίσεις τους. Η Google είπε ότι οι διαφημίσεις δεν είχαν εξαιρέσει αρχικά τα παιδικά βίντεο και ότι η εταιρεία βοήθησε πρόσφατα την καμπάνια να ενημερώσει τις ρυθμίσεις της.

Τον Αύγουστο, μια διαφήμιση για μια διαφορετική πιστωτική κάρτα BMO εμφανίστηκε σε ένα βίντεο στο κανάλι Moolt Kids Toons Happy Bear, το οποίο έχει περισσότερες από 600 εκατομμύρια προβολές στα βίντεο κινουμένων σχεδίων του. Η Google είπε ότι η δεύτερη διαφημιστική καμπάνια δεν φαίνεται να έχει εξαιρέσει τα παιδικά βίντεο.

Η Adalytics είπε επίσης ότι η Google είχε ορίσει μόνιμα cookies στα βίντεο των παιδιών του YouTube. Πρόκειται για τους τύπους αρχείων που θα μπορούσαν να παρακολουθούν τις διαφημίσεις στις οποίες κάνει κλικ ένας χρήστης και τους ιστότοπους που επισκέπτεται.

Οι Times παρατήρησαν μόνιμα cookies της Google σε παιδικά βίντεο. Η Google είπε ότι χρησιμοποιεί τέτοια cookies σε παιδικά βίντεο μόνο για επαγγελματικούς σκοπούς που επιτρέπονται βάσει του COPPA, όπως ο εντοπισμός απάτης ή η μέτρηση πόσες φορές ένας θεατής βλέπει μια διαφήμιση. Η Google είπε ότι τα περιεχόμενα των cookies «ήταν κρυπτογραφημένα και δεν ήταν αναγνώσιμα από τρίτα μέρη».

Οι Times βρήκαν μια διαφήμιση για τα ρούχα του Kohl που προβλήθηκε στο παιδικό βίντεο “Wheels on the Bus”, που έχει προβληθεί 2,4 δισεκατομμύρια φορές. Ένας θεατής που έκανε κλικ στη διαφήμιση μεταφερόταν σε μια ιστοσελίδα του Kohl που περιείχε περισσότερα από 300 αιτήματα παρακολούθησης από περίπου 80 υπηρεσίες τρίτων.

Αυτά περιελάμβαναν έναν κώδικα παρακολούθησης μεταξύ ιστότοπων από την Meta που θα μπορούσε να του επιτρέψει να παρακολουθεί τους θεατές παιδικών βίντεο στον ιστό.

Ένας εκπρόσωπος της Microsoft δήλωσε: «Η δέσμευσή μας για το απόρρητο διαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο χτίζουμε όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας. Λαμβάνουμε περισσότερες πληροφορίες ώστε να μπορέσουμε να διεξαγάγουμε οποιαδήποτε περαιτέρω έρευνα χρειαστεί».

Η Amazon είπε ότι απαγόρευσε στους διαφημιστές να συλλέγουν δεδομένα παιδιών με τα εργαλεία της. Ο Μέτα αρνήθηκε να σχολιάσει.

Οι ειδικοί στο απόρρητο των παιδιών δήλωσαν ότι ανησυχούν ότι η ρύθμιση του διασυνδεδεμένου οικοσυστήματος της Google – συμπεριλαμβανομένου του πιο δημοφιλούς προγράμματος περιήγησης στο Διαδίκτυο, της πλατφόρμας βίντεο και της μεγαλύτερης επιχείρησης ψηφιακών διαφημίσεων – είχε διευκολύνει την online παρακολούθηση παιδιών από τεχνολογικούς γίγαντες, διαφημιστές και μεσίτες δεδομένων.

«Έχουν δημιουργήσει έναν μεταφορικό ιμάντα που συγκεντρώνει τα δεδομένα των παιδιών», δήλωσε ο Τζεφ Τσέστερ, εκτελεστικός διευθυντής του Κέντρου Ψηφιακής Δημοκρατίας, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που επικεντρώνεται στην ψηφιακή ιδιωτικότητα.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button